Varför en blogg?



Varför skriva en blogg om det amerikanska inbördeskriget?

Det har, sedan jag var liten, varit ett intresse och jag antar att det började med tv-tittande och de tv-serier som mina förstående föräldrar tillät mig se trots att jag kanske var lite för ung.

Medan de andra kidsen satt och räknade frukter och elefanter i Fem myror är fler än fyra elefanter satt jag och räknade fiendesoldaterna som Patrick Swayzes rollfigur Orry Main sköt ner i Nord och Syd, och medan mina jämnåriga kompisar satt och ritade Gobi, Moki och Vembi från Fragglarna satt jag och ritade blodiga bataljer som jag sett i TV-serien Bittert Krig (The Blue and the Grey)

      575109-9
      Patrick Swayze som Orry Main i Nord och Syd

TV-serierna varvades med läsning av den utsökta belgiska serien Blårockarna och en mängd besök på skolbiblioteket där all litteraur i ämnet svaldes. När jag var för liten för att förstå engelska fick bilderna i böckerna stå för fri tolkning och
sedan dess har det stora intresset hållit i sig och även övergått i sk.civil war reenactment (levande historia).

 
      575109-10
    Favoritserien Blårockarna

Nu präglades ju självklart inte hela mitt liv av detta annorlunda historieintresse vilket jag, med bloggens existens, säkert ofrivilligt målar upp. Men det var ett tidigt intresse som under året bestått.

Så vart kommer då bloggnamnet Bull Run ifrån? Vid 1st Bull Run, eller 1st Manassas som sydstatarna kallade slaget, stod 1861 det första stora markslaget under inbördeskriget. Även det första Blårocksalbumet Kulor, krut och en kamera (bild ovan) handlar om det slaget.
Så den första svenska bloggen som helt uteslutande handlar om det amerikanska inbördeskriget får också namnet Bull Run.  

Och för att knyta ihop denna första post i min nya blogg. Varför en blogg om det amerikanska inbördeskriget?
Well...varför inte? Och Patrick Swayze - tack för inspirationen!

                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0