Min nya uniformsjacka.


Som alla andra reenactors har jag självklart min egen uniform och utrustning. Sedan tidigare har jag använt mig av en för stor butternut-färgad shelljacket med blå infanteribeslag. Trots att sydstatarnas uniformer sällan passade soldaten som bar den kändes den alldeles för stor och därför valde jag att sy upp en efter mina mått. Jag var också sugen på någon annan färg än butternut och valde richmond grey, en mörkare variant än den klassiska kadettgrå.

I går kom ett efterlängtat paket från Milk Creek Mercantile Co som specialicerat sig på att tillverka kläder från inbördeskriget. Paketet innehöll en måttsydd shelljacket mod. richmond grey type II samt en cap-box, dvs den läderficka i vilket soldaterna förvarade tändhattarna till musköterna (saknade en sådan sedan tidigare).



Uniformen är av den typ som användes flitigt av Army of Northern Virginia mellan 1862-1864. Den består av handvävd bomull 20 oz samt 9-stycken CSA knappar av mässing. Den satt fint på mig och enda lilla jag hade att anmärka på var att sömmarna är maskinsydda vilket ger ett litet farb-aktigt intryck.


Närbild på materialet och knapparna.


Min nya shelljacket.


Original richmond grey type II shelljacket
buren av William Ramsey, 17th Va. Infantry


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0